Oväsen i Älvdalen, föredrag & boksignering, 25 mars kl 18.00

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Boksläpp av boken ”Oväsen i Älvdalen” av Annika Andebark.

Under åren 1668-1676 halshöggs omkring trehundra personer i Sverige anklagade för trolldom. Långt många fler anklagades, torterades och vägrade erkänna.

Hur behandlades de trolldomsanklagade? Vilka tortyrredskap användes? Hur var det att sitta i fängsligt förvar år 1668-1676?

Museichef Desirée Kjellberg berättar om Katarina Bure som dömdes som häxa i Gävle och samtalar med författaren och fd advokaten Annika Andebark om tortyr och förvaring av de häxanklagade.

Efter föredraget beger vi oss till fängelsehålan där Annika Andebark läser högt ur boken OVÄSEN i Älvdalen och signerar böcker.

Det finns ett begränsat antal böcker till försäljning på fängelsemuseet – men du kan redan nu reservera och förskottsbetala ditt exemplar via den här länken. Ange att du hämtar den på Fängelsemuseet i Gävle den 25 mars.

Tid: onsdagen den 25 mars kl 18-20

Plats: ”Teatern”, plan 1, Sveriges Fängelsemuseum/Kulturhuset Gävle, Hamiltongatan 1.

Föredraget är kostnadsfritt.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]