Gunilla Larsson

SPÅR EFTER OKÄND SAMISK HISTORIA I MELLANSVERIGE, FÖREDRAG AV GUNILLA LARSSON 30 SEPT

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Gunilla Larsson är Fil. Dr. i Arkeologi och forskare vid Cemfor, Uppsala universitet. Under minoritetsveckan i Gävle  kommer hon till Sveriges Fängelsemuseum för att berätta om den okända samiska historien i Mellansverige och de spår som finns från denna i hantverk och föremål i museisamlingar och på hembygdsgårdar, liksom i fornlämningar. Hon kommer att berätta om hur samerna har levt i dessa trakter, och om deras relationer till den svenska jordbruksbefolkningen.

Föredraget hålls den 30 september kl 18.00 i ”teatern” på våningsplan 1 i Kulturhuset Gävle/Sveriges Fängelsemuseum, Hamiltongatan 1. Föredraget har fri entré men då det är begränsat antal platser behöver biljetter förbokas. Förboka din biljett hos anna.linander@fangelsemuseet.se.

Föredraget kommer även att livesändas på Sveriges Fängelsemuseums facebooksida.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]