Sinnebilden av ett par fångkläder är för många de svart-vitrandiga kläder som de flesta av oss har fått se i allt från barnböcker till amerikanska filmer. Men denna typ av kläder har aldrig använts i Sverige. Det närmsta vi kommer är de kläder som intagna män bar under 1900-talets första hälft. Då fanns två olika modeller av långrandiga mönster, i färgerna grått och svart. Denna väst bars tillsammans med motsvarande byxor och jacka samt en enfärgad skjorta.
Själva kläduppsättningen motsvarar den typ av vardags- och arbetskläder som var vanlig i början av 1900-talet, men detta långrandiga mönster ger också associationer till de kläder som bars i koncentrationslägren under andra världskriget. Randiga kläder syns på långt håll och har historiskt förknippats med både utanförskap och fördömda människor i västvärlden. Men ränderna återfinns också i den amerikanska flaggan och randiga kläder bars under franska revolutionen, laddade med en politisk och ideologisk kraft. Ränderna har också varit förknippade med modeplagg under olika tidsperioder, från 1700-talets moderänder till Polarn och Pyrets barnkläder från 1970-talet till idag.
Fångkläderna syddes inom fångvårdens arbetsdrift, av de intagna själva. Fångvårdens arbetsdrift sydde även kläder och persedlar till andra statliga inrättningar såsom vårdinrättningar och till det militära. Just denna väst har aldrig använts och har kvar sin etikett från från fångvårdens arbetsdrift. Tack vare den kan vi se att just denna väst syddes här på gamla Gävleanstalten, där museet idag bedriver sin verksamhet. Den syddes någon gång under 1900-talets första hälft då det var ett straffängelse för i huvudsak unga män, men den kom aldrig att skickas iväg till någon av de andra andra anstalterna i landet.